بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای
نویسندگان
چکیده مقاله:
نقاشی قهوه خانه ای از جمله هنرهایی است که از بطن جامعه و توسط نقاشان مکتب ندیده ای بوجود آمد که هر کدام از آن ها در حرفه های مختلف مثل کاشی سازی، گچ بری، و... فعالیت می کردند. در این نوع نقاشی شاهد مضامین مذهبی و غیر مذهبی هستیم که بدون تکلف و در نهایت سادگی به تصویر کشیده شده اند. در قهوه خانه ها نقالانی حضور داشتند که به بیان داستان های مذهبی، ملی و حماسی می پرداختند، نقاشان قهوه خانه ای متأثر از این داستان ها، برداشت خود را با تکیه بر قوه خیال شان به تصویر می کشیدند. در این مقاله به نقش ها و عناصری پرداخته شده که به صورت نمادین یادآور اعتقادات شیعی است، از آن جمله می توان به اشیاء، حیوانات و رنگ هایی اشاره کرد که نقاشان قهوه خانه ای در کار خود از آن ها بهره جسته اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی های قهوه خانه ای است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای می باشد. در این راستا ابتدا استفاده از عناصر شیعی در هنر، و علل ورود آن ها به این وادی بررسی شده و پس از آن، به نمادهای موجود در نقاشی قهوه خانه ای پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ریشه ی این عناصر به حکومت آل بویه باز می گردد زیرا آنان شیعه و پیرو امام علی بودند. و تاثیر آن بر روی مردم، تقویت روحیه میهن پرستی و دفاع از سرزمین و اعتقاداتشان بود.
منابع مشابه
تطبیق نمادهای تجسمی و تصویری تعزیه در نقاشی قهوه خانه
تعزیه و نقاشی قهوه خانه ای گونه ای از هنر هستند که ریشه در میراثی اسطوره ای،ملی،مذهبی با توجه به افکار و اعتقادات مردم دارند . این هنرها هم سو و متاثر از یکدیگر، جلوه گاه مناسبی برای به تصویر کشیدن ایمان و باورهای اعتقادی و مذهبی مردم توسط هنرمندانی،اغلب مکتب ندیده و برخاسته از اجتماع هستند . یکی از موضوعاتی که در تعزیه و نقاشی قهوه خانه ای اهمیت بسیار دارد ،حوادث واقعه ی کربلا و به ویژه عاشورا...
تحلیل نمادهای اسطوره ای در نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای هنری است که دارای درون مایه های حماسی، مذهبی و بزمی است، که نوع حماسی آن بیشترین تاثیر را بر این نقاشی گذاشته است. شکل گیری این هنر با ظهور جریان فرنگی سازی در عهد صفویه پیوند خورده است؛ ولی استفاده ی کاربردی از آن مربوط به دوره ی قاجار و به ویژه دوران مشروطه خواهی است. پیدایش قهوه خانه ها و نهضت مشروطه و جنبش آزادی خواهی در شکل گیری نقاشی قهوه خانه ای موثر بودند. در دوره ی...
15 صفحه اولبررسی تطابق صوت و تصویر در نقالی و نقاشی قهوه خانه ای
نقاشی قهوه خانه ای به سبب محیطی که با نقل داستان های اسطوره ای و مذهبی همراه بوده وابسته و متاثر از نقالی است. بررسی تطابق صوت و تصویر در این نوع نقاشی با توجه به متاثر بودن نقاشی قهوه خانه ای از نقالی مورد نظر این پژوهش است. نقاشی قهوه خانه را از لحاظ مضمون به سه دسته ی "رزمی"، "مذهبی" و "بزمی" تقسیم می کنند. نقالی نیز در هنرهای نمایشی ایران بر پایه ی درون مایه و شکل اجرا به سه گونه ی "نقل داس...
متن کاملبررسی تأثیر نقاشی های قهوه خانه ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم
نقاشی قهوه خانه ای سبکی از نقاشی است که توسط نقاشان مکتب ندیده در دوران قاجار بنا بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود شروع به بالیدن کرد و بارزترین نمودهایش را میتوان در دوران مشروطیت به نظاره نشست. نقطهی اوج این آثار در دورهی قاجار بوده و بیشترین مخاطب آن انسانهایی از میان مردم کوچه و بازار بودهاند؛ فرض بر این است که نقاشیهای قهوهخانهای با موضوعات مذهبی خصوصاً واقعه کربلا، تأثیرات عمی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 9
صفحات 35- 50
تاریخ انتشار 2016-08-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023